SEO – název, který se objevuje v materiálech o internetovém marketingu téměř vždy. Jaké aktivity se skrývají za tímto pojmem a co byste jako podnikatel měli vědět? O tom v této epizodě podcastu e-efektivní firma.

Proč jsou aktivity SEO tak důležité?
Lze působit na internetu bez aktivit SEO? Dá se. Dlouhodobé aktivity SEO využívají největší internetové portály, amatérští blogeři, profesionální blogeři, majitelé webových stránek a obchodů, YouTuberi, ba dokonce podcastery a všichni ostatní, kteří chtějí zaujmout uživatele internetu svým obsahem.
Udělejte si SEO audit
Co je SEO? Definice
SEO je optimalizace webových stránek pro vyhledávače, tedy soubor aktivit, jejichž cílem je zvýšit viditelnost dané stránky v organických výsledcích vyhledávání.
Každý kadeřník v Popradu či majitel knihkupectví v Ružomberku chce, aby po zadání výše uvedených frází se odkazy na jejich firmu zobrazovaly zcela nahoře. Čím lepší pozice dané stránky ve výsledcích vyhledávání, tím větší šance, že právě na ni kliknou uživatelé internetu, a tím pádem – větší šance na získání nových klientů. Cílem aktivit SEO je vyšplhat danou stránku na vrchol výsledků vyhledávání.
Na čem spočívají aktivity SEO?
Boj o vysokou pozici ve výsledcích vyhledávání je dlouhý a únavný proces, který se spíše počítá na měsíce než na dny. Dobře vedené aktivity SEO jsou trvalé a přinášejí měřitelné výsledky na dlouhou dobu. To je obzvlášť důležité dnes, kdy počet uživatelů internetu neustále roste a na nakupování přes internet se přesvědčují další lidé.

Jak zlepšit svoji pozici ve výsledcích vyhledávání?
Změny je třeba začít od sebe, tento rozsah aktivit se nazývá „on-site“ a týká se změn na úrovni obsahu na webové stránce a technických aspektů.
Za prvé, obsah podporující aktivity SEO by měl obsahovat klíčová slova. Proto je umísťujte mimo jiné do článků a popisů produktů (např. „bílé sportovní boty“). Klíčová slova by měla být rozmanitá, tedy je třeba využívat synonyma, příbuzné výrazy a různé kombinace podobných frází (např. „bílé tenisky“, „sportovní obuv“, „bílé pánské boty“ atd.). Každá fráze totiž generuje jiné výsledky vyhledávání. Je třeba brát v úvahu, že uživatelé zadávají do vyhledávače různé poptávky.
Za druhé, postarejte se o to, aby obsah na vaší webové stránce byl unikátní. Algoritmy vyhledávače Google hůře hodnotí stránky, které kopírují obsah, čímž stránka nemůže počítat s uspokojivou pozicí v organických výsledcích vyhledávání.
Za třetí, dbejte na přehlednost a uspořádanost textů. Ocení to algoritmy vyhledávačů, ale jistě i skuteční uživatelé. Obsah by měl být přiměřeně rozdělen a obsahovat nadpisy zvané H1, H2, H3. To jsou tzv. HTML značky, které pomáhají určit strukturu textu.
SEO a meta data
Název zobrazující se ve výsledcích vyhledávání nazýváme meta title. Na jeho základě vyhledávač určuje téma vaší stránky. Je velmi důležitý nejen z technických důvodů, ale také z marketingových, protože název stránky by měl lákat na návštěvu dané stránky.
Meta description je krátký popis stránky zobrazovaný hned pod názvem. Takový popis se skládá z přibližně 160 znaků. Jeho obsah má být cennou informací pro uživatele a zároveň výzvou ke kliknutí. Dobré je i to, obsahuje-li výzvu k akci (tzv. call to action), pro tento účel se používají takové výrazy jako: „zkontrolujte“, „zjistěte“, „přečtěte“, „poslechněte si“ a pod.
SEO a prolinkování
Dobře vedené aktivity SEO se nemohou zakládat jen na obsahu. Důležité je i tzv. interní prolinkování, tedy přesměrování uživatele z jednoho místa na stránce do jiných míst, která by měla navštívit. Obvykle se to děje pomocí textového menu, tedy navigace na stránce. Interní odkazy umožňují robotům vyhledávačů lépe pochopit strukturu vašeho webu a obsah jednotlivých podstránek, a tím lépe ohodnotit hodnotu stránky a umístit ji výše ve výsledcích vyhledávání.
Důležité je i to, aby všechny odkazy správně fungovaly a vedly na stránky, kde nejsou žádné chyby ani prázdný obsah. Ani uživatelé, ani roboty vyhledávačů nemají rádi stránky obsahující populární chybu 404.

Další základy aktivit SEO, tedy pohodlí a bezpečnost
Vyplatí se také postarat o rychlost načítání stránky (page speed), která se uvádí mezi nejdůležitějšími faktory SEO. Důležité je i to, zda je vaše stránka responzivní, tedy zda je přizpůsobena různým velikostem obrazovek. Dalším důležitým prvkem je bezpečnost. Vyhledávače mnohem lépe hodnotí stránky, které mají certifikát SSL – podobně jako samotní uživatelé.
SEO „off-site“, tedy aktivity mimo webové stránky
Na hodnocení stránky mají vliv i tzv. „off-site“ aktivity, tedy mimo stránku. Například získávání externích odkazů, tedy odkazů z jiných webů. Jinak řečeno, pokud na vaši stránku vedou odkazy z hodnotných stránek, hodnota vašeho webu se také zvyšuje.
Pokud potřebujete poradit se SEO nastavením vašeho webu, obraťte se na WeNet, kde vám odborníci pomoz se správnými akivitami SEO.
