Fanpage nebo Funpage? Objevte výrazy sociálních sítí – 1. část

- 6. dubna 2025

Sociální sítě Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter či TikTok jsou dnes vynikajícími marketingovými nástroji pro společnosti, které chtějí propagovat svoji nabídku, budovat svoji image a udržovat dobré vztahy se zákazníky. Přítomnost na sociálních sítích nestačí – důležitá je i aktivita. Abyste však mohli efektivně fungovat na populárních portálech, musíte nejprve pochopit několik klíčových pojmů.

Ještě jste nestihli zveřejnit virální tweet? Stále nemůžete najít ty správné hashtagy pro své kotouče? Nebo možná vaše fanpage nezískává nové sledovatele? Pokud ano, náš slovník sociálních médií je určen právě vám. Sociální sítě už před vámi nebudou skrývat žádná tajemství. Zveme vás ke čtení!

Objevte výrazy sociálních sítí

Výrazy sociálních médií – abecední seznam

  1. Administrátor – ten, kdo má rád velení
  2. ADS – plaťte a oslovte širší
  3. Avatar – ale ne ten z filmu
  4. Ban – „Nepřejdeš!“
  5. BIO (ale ne bio)
  6. Bitly – trochu kratší link prosím
  7. Bumper – reklama, která se nedá přeskočit
  8. Clickbait – „Tohle musíte vidět!“
  9. Titulní fotka (toto není upravená fotka)
  10. Tmavý příspěvek, ale ne až tak tmavý
  11. Deaktivace účtu – když jsi tam a pak jsi pryč
  12. DM, nebo „napiš mi soukromou zprávu“
  13. Emoji, nebo projev emoce beze slov
  14. Fanpage – nikdy ne funpage!
  15. Feed (nepřekládejte do polštiny!)
  16. #Hashtag
  17. Influencer, nebo kdo ovlivňuje vaše rozhodnutí?
  18. Interakce, nebo to mám rád!
  19. Živé vysílání – udělejme to tady a teď!

Administrátor – ten, kdo má rád zodpovědnost

Prvním na seznamu výrazů sociálních sítí je administrátor. Osoba, která spravuje fanouškovskou stránku na sociální síti, je jejím správcem. To znamená, že má nejvíce oprávnění, jako například přístup ke statistikám webu nebo možnost posílat zprávy a komunikovat s uživateli. Správce profilu je zodpovědný za přípravu a publikování příspěvků, moderování komentářů a vytváření placených reklamních kampaní.

ADS – plaťte a oslovte širší

Výše uvedený výraz sociálních sítí je zkratka, která označuje všechny typy reklamních aktivit, které lze provádět na sociálních sítích. Při spuštění tohoto typu kampaně na sociálních médiích musíte zaplatit, aby se vaše příspěvky zobrazovaly uživatelům.

Nejpopulárnějším systémem je Facebook Ads, který umožňuje vytvářet reklamy na stránkách, které vlastní Meta (kromě FB sem patří také Instagram, Messenger a Audience Network). Vytváření sponzorovaného obsahu je však možné také na portálech jako TikTok, LinkedIn či Pinterest.

Avatar – ale ne ten z filmu

I když vám tento výraz sociálních sítí může připomínat populární film, v sociálních médiích avatar označuje digitální osobu, obvykle v grafické podobě, pod kterou se uživatel objevuje v online světě. Profilová fotografie obvykle odráží skutečný vzhled uživatele internetu. Někdy je však vlastní fotografie nahrazena virtuálním obrázkem v zájmu ochrany soukromí na sociálních sítích.

Ban – „Nepřejdeš!“

Pokud uživatel nedodržuje standardy a pravidla stanovená konkrétními stránkami sociálních sítí, musí počítat s tím, že může být zablokován. Samotný „Ban“ znamená dočasné zavření účtu v důsledku porušení předpisů. Tento typ trestu může být způsoben spamováním nebo zveřejňováním nevhodného (dle názoru administrátorů) obsahu.

Uživatel internetu se zakázaným přístupem nemůže přidávat komentáře ani zveřejňovat příspěvky na konkrétní platformě.

Dejte zákazníkům ve svém okolí vědět o své firmě >>>

BIO (ale ne ekologická)

Bez lepku, laktózy a konzervantů? V sociálních médiích je BIO (od „biogram“) krátký popis vašeho profilu. Je to jakási online vizitka.

Bitly – trochu kratší link, prosím

Základem propagace na sociálních sítích jsou příspěvky, které odkazují na obsah zveřejněný na firemním blogu nebo webové stránce. V těchto typech záznamů by měly být zahrnuty odkazy. Často však vypadají nevkusně, jsou příliš dlouhé a obtížně se zapisují. Existuje několik možností k vyřešení tohoto problému a jednou z nich je Bitly. Je to populární aplikace prohlížeče, která vám umožňuje zkrátit, transformovat, publikovat a dokonce analyzovat odkazy na vaše webové stránky.

Bumper – reklama, kterou nelze přeskočit

Vidíte zajímavý název videa na YouTube a grafika ve vás vzbudí zvědavost. Klepneš na koukání a najednou bum! Hraje hlasitá reklama. Všichni to známe. Ne každý však ví, že tento typ 6-sekundové propagace se nazývá nárazník.

Clickbait – „Tohle musíte vidět!“

Pokud působíte v sociálních médiích, určitě víte, že je stále obtížnější nejen zaujmout uživatele, ale i přesvědčit je, aby učinili konkrétní akci.

Z tohoto důvodu mnohé reklamní a marketingové materiály používají návnady na kliknutí nebo senzační titulky, jejichž cílem je vyvolat interakci. Tento „clickbait“, ačkoli je zajímavý, nemá mnoho společného s obsahem článku nebo jiným obsahem, na který nasměruje příjemce. Clickbaity jsou zavádějící, a tedy nekalé praktiky na sociálních sítích.

Titulní fotografie (toto není manipulace s fotografií)

Facebook je stále klíčovým prvkem komunikační strategie mnoha společností. Jedním z pravidel, na která je třeba pamatovat při zakládání FB profilu, je zachovat jednotnou vizuální identifikaci. Za tímto účelem je třeba připravit vhodnou grafiku – včetně titulní fotky, tedy podkladové fotky.

Tento typ souboru je umístěn v horní části profilu, proto musí upoutat pozornost a informovat o činnosti firmy. Klíčem k úspěchu je zveřejnit obrázek, který je uzpůsoben i mobilní aplikaci.

Propagujte své podnikání

Tmavý příspěvek, ale ne tak tmavý

Tento záznam není tak tmavý, jak je namalován. Tímto pojmem se označují příspěvky, které nebyly zveřejněny na fanpage. Zobrazují se cílové skupině jako reklama.

Deaktivace účtu – když jste tady a pak nejste

Nechcete, aby byl obsah, který zveřejňujete na sociálních sítích, viditelný pro ostatní uživatele, ale neplánujete odstranit svůj profil? Existuje způsob! Jednoduše použijte funkci, která vám umožní deaktivovat váš účet.

Většina vašich aktivit se tak skryje (kromě zpráv), ale vaše údaje zůstanou v databázi daného sociálního média. Tato možnost, na rozdíl od odstranění účtu, se dá vrátit zpět.

DM, nebo „napiš mi soukromou zprávu“

Pokud jste aktivní v sociálních médiích, pravděpodobně jste již alespoň jednou poslali DM. Jedná se o zkratku anglického výrazu Direct Message, což znamená soukromá zpráva. Tento typ přímé komunikace se vyskytuje například mezi uživateli Instagramu a je jednou z mnoha možností komunikace na platformě.

Je to nejen pohodlný způsob výměny informací mezi přáteli, ale také forma kontaktu mezi zákazníkem a společností. Podnikatelé mohou posílat soukromé zprávy. influencerem, se kterými chtějí spolupracovat.

 výrazy sociálních sítí

Emoji – vyjádřete své emoce beze slov

Setkáváte se s nimi každý den a je velmi pravděpodobné, že je používáte i vy – obvykle v e-mailech. Emoji jsou důležitým prvkem komunikace na sociálních sítích. Jedná se o piktogramy, které představují místa, zvířata, předměty nebo jídlo a odrážejí konkrétní emocionální stavy.

Pokud chcete používat emotikony v sociálních médiích, nezapomeňte, že by měly být srozumitelné pro vaši cílovou skupinu, měly by odpovídat poselství a měly by být rozšířením přirozeného výrazu.

Fanpage – nikdy ne funpage!

Chcete vytvořit místo, kde se budou setkávat lidé se zájmem o vaše podnikání? Vytvořte si tedy firemní fanpage na Facebooku, Instagramu nebo LinkedIn, tedy sociální profil, který se bude věnovat konkrétnímu tématu. Tento typ účtu umožní vaší značce komunikovat s vaší cílovou skupinou. Můžete zahrnout popis vaší firmy, kontaktní údaje, grafiku nebo odkaz na vaši webovou stránku.

Pamatujte, že jediná správná a přijatelná forma registrace je „fanpage“. Termín pochází ze dvou anglických slov:

  • „fanoušek“ ve vztahu k osobě, která označila, že se jí líbí firemní účet.
  • „stránka“, která je v polštině přeložena jednoduše jako stránka, určená uživatelům/pozorovatelům.

I když na sociálních médiích je mnoho vtipného obsahu, „funpage“ je nesprávné pojmenování.

Informační kanál, tedy feed

Pokud víte dobře anglicky, musíme si hned ujasnit, že teď nemluvíme o jídle. Feed v marketingu sociálních médií odkazuje na domovskou stránku. Zde se zobrazují záznamy (grafika, videa nebo textové příspěvky) vytvořené konkrétním profilem v chronologickém pořadí.

Ne nadarmo se tento pojem obvykle pojí s Instagramem. V případě této sociální sítě se nazývá také mřížka fotografií. Jiná situace je v případě Facebooku, kde Feed nahradil News Feed a odkazuje na hlavní feed, který uživatel vidí po spuštění aplikace.

#Hashtag

Představte si, že chcete uveřejňovat příspěvky na sociálních sítích o krmivu pro kočky. Chcete-li oslovit lidi, kteří hledají informace o kočkách nebo zvířatech obecně, vyplatí se přidat k příspěvku vhodné značky, tedy hashtagy. Toto jsou nejběžnější výrazy na sociálních sítích, před kterými je znak # (hash). Díky takovým označením mohou uživatelé mnohem snazší najít poutavý obsah .

Čtěte také: Reklama na Facebooku


Typicky se k jednomu materiálu přidává několik takových značek. Pokud je chcete použít, nezapomeňte, že by měly souviset s tématem vašeho účtu – hrají stejnou roli jako klíčová slova nebo hledané výrazy. Hashtagy jsou obzvláště důležité na Instagramu a Twitteru.

Čtěte také: Reklama na Facebooku

Typicky se k jednomu materiálu přidává několik takových značek. Pokud je chcete použít, nezapomeňte, že by měly souviset s tématem vašeho účtu – hrají stejnou roli jako klíčová slova nebo hledané výrazy. Hashtagy jsou obzvláště důležité na Instagramu a Twitteru.

 výrazy na  sociálních sítí

Influencer, nebo kdo ovlivňuje vaše rozhodnutí?

Pokud jste aktivní na internetu, určitě jste si všimli, že reklamy jsou v současnosti prakticky všude, čímž jsou pro publikum stále méně poutavé. Řešením pro inzerenty se ukázal být marketingový přístup, ve kterém se popularita internetového tvůrce, tedy influencera, využívá k propagaci konkrétního produktu nebo služby.

Tímto pojmem se označuje vlivná osoba, která prostřednictvím zveřejněného obsahu a dosahu svého účtu na sociální síti dokáže ovlivnit uživatele internetu. Stále více značek si uvědomuje potenciál influencer marketingu jako kanálu pro získávání zákazníků online.

Interakce nebo se mi to líbí!

Co znamená úspěch na sociálních sítích? Jedním z důležitých faktorů jsou určitě akce, které uživatel konkrétního portálu provádí s příspěvky nebo obsahem, který zveřejňujete. To jsou všechny typy interakcí, které lze měřit podle lajků, komentářů, počtu sdílení konkrétního příspěvku či míry kliknutí na odkaz.

Čím větší je angažovanost uživatelů, tím větší je šance na vybudování loajální komunity. Vysoká úroveň interakce je navíc důležitým ukazatelem pro algoritmy jednotlivých sociálních kanálů, které s větší pravděpodobností propagují obsah zajímavý pro uživatele internetu.

Živé vysílání – udělejme to tady a teď!

Dalším komunikačním kanálem s příjemci, který v posledních letech nabírá na síle, je živé vysílání, tedy video sdílené v reálném čase. Živé vysílání je zajímavá platforma pro značky, které si chtějí vybudovat větší dosah online. Při výběru konkrétní sociální sítě pro vysílání zvažte, jaký obsah chcete zprostředkovat a jaké cílové publikum chcete oslovit.

Uživatelé mají zájem o živé vysílání, protože streamování považují za poutavější – díky live chatům se mohou podílet na tvorbě obsahu. Chcete se naučit ještě důležitější koncepty sociálních médií? Nyní vás zveme přečíst druhou část našeho slovníku.

A pokud potřebujete pomoc s komunikací na sociálních sítích, podívejte se na nabídku WeNet. Online konzultanti ukáží vaši společnost potenciálním zákazníkům a zvýší viditelnost vaší nabídky na webu, zatímco vy se soustředíte na rozvoj svého podnikání. Objednejte si nyní bezplatnou konzultaci a zjistěte, proč se vyplatí důvěřovat odborníkům.

Mohlo by vás zajímat